L’òpera ‘Bienaventurado Pascual’ arranca al final de la vida del patró i naix amb vocació de traspassar fronteres i estil eclèctic

870

L’obra, creada pel compositor Rafael Beltrán i l’historiador Jacinto Heredia durant dos anys de treball, estarà dirigida per Josep Gil i es mostrarà per primera vegada al públic en les festes fundacionals, els dies 23 i 24 de febrer. Les entrades es podran arreplegar en l’Auditori a partir del dilluns

Actualitat Diària/S.N.

Vila-real culmina amb magnificència el el 400é aniversari de la beatificació del patró de la ciutat i es prepara per a acollir l’estrena de l’òpera ‘Bienaventurado Pascual’ creada pel compositor i Fill Predilecte, Rafael Beltrán Moner, i l’escriptor i historiador Jacinto Heredia i que ha sigut resultat de més de dos anys de treball col·laboratiu. El regidor responsable de l’organització dels actes commemoratius de la beatificació del sant, Emilio Obiol, ha anunciat al costat de tots dos autors i juntament amb el director musical, Josep Gil, les dates en les quals els veïns podran gaudir de l’esdeveniment de manera gratuïta: el 23 i el 24 de febrer a l’Auditori.

“Fa un mes que els encarregats de crear aquesta obra sense igual van entregar a l’Ajuntament l’encàrrec, després de quasi dos anys de treballs per a donar lloc a una creació esperada i necessària que marca un abans i un després per a la ciutat”, indica. “Amb aquesta òpera aconseguim un objectiu, com és valorar, recordar i potenciar el que significa el sant per a Vila-real”, assegura Obiol, qui destaca que “aquesta és una aposta decidida des d’una perspectiva cultural, etnològica, religiosa i turística que ens ajuda a pujar un graó més en el camí de convertir a Sant Pasqual i la seua basílica en un dels referents de la ciutat i també fora de les nostres fronteres”.15-02-2019 Ópera Bienaventurado Pascual cartell

Jacinto Heredia ha explicat que “el nom de l’obra, en castellà, és pel fet que el patró parlava en castellà i també perquè creiem que pot arribar més enllà del que és la nostra ciutat, ja que va ser reconegut en molts altres llocs”. A més, indica que “hem intentat narrar de manera activa la seua vida a través de dos moments essencials: quan es desplaça a París a peu a portar uns documents sobre la declaració de la província franciscana de València, els valors de l’ordre, la pobresa, la carotta, la devoció per la verge i la castitat, que es va veure amenaçada en forma de temptació en el seu viatge a França, fins els seus últims anys fins a la mort, a Vila-real”. Un text en el qual també s’inclouen fragments dels escrits del sant, que “al final va viure una vida consagrada a la caritat i al compliment dels seus vots com a cristià, la qual cosa hem intentat plasmar d’una manera una mica minimalista, amb pocs personatges, però que esperem que siga acceptada pel públic i espere que es convertisca en un obra de referència en el món pasqualí”, afirma.

Per la seua banda, Rafael Beltrán ha qualificat “d’eclèctic” l’estil musical que ha utilitzat en la composició, basant-se en la música de l’època (segle XVI), “especialment durant el seu naixement en Torrehermosa, d’estil renaixentista”. Estil que contrasta amb l’època de la beatificació que, “en ser un segle després, comença a tindre més expressió, a través del que coneixem com el barroc i inspirat en Bach”. “En definitiva, és un treball que, una vegada s’escolte sabrem si ha triomfat, però jo he quedat molt satisfet, també amb el treball conjunt realitzat amb Jacinto Heredia”, assegura. Apunta que per a gaudir de l’obra amb plenitud s’han de conèixer detalls del procés i del resultat.

El director, Josep Gil, ha manifestat que per a ell ha sigut “un repte” treballar amb una obra inèdita, ja que “implica unir a tres parts, com és l’orquestra  formada per 33 persones–en aquest cas la Supramúsica-, l’escenografia, amb un cor –Tutte Voci- de 25 membres, dirigit per Ieva Lavrinovica, i cinc solistes protagonistes, que escenifiquen diverses etapes de la vida de Sant Pasqual i sempre resulta complicat, fins i tot amb un actor de dotze anys”. “Esperem que la funció quede en el record de tots”, ha afegit. El tenor José Ángel González farà el paper de sant Pasqual, “que representarà tota l’evolució del personatge a nivell físic i a nivell de veu, començant en el moment de la seua mort i acabarà en l’inici de la seua vida”. L’elenc es completa amb David Cervera com baix, a David Fernández, una xicoteta temptació carnal francesa, Marian Torres i per a acabar, un doble paper pare Guardià i Caballer, Juan Felipe Durà i un tenor de quinze anys, en els inicis del patró com a pastor. L’últim assaig serà el divendres 22 a l’Auditori. “Que s’estrene una òpera sempre és important però sí te com a protagonista a sant Pasqual, més encara”, apunta,

Ambdues sessions seran a les 19.30 hores els dies 23 i 24 a l’Auditori. Es podrà assistir de manera gratuïta, encara que amb invitació, que es podrà recollir a partir del dilluns en les oficines del recinte. “Esperem que la sala es quede xicoteta tots dos dies”, conclou Obiol, qui no descarta organitzar noves audicions, depenent de l’acollida.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací