Actualitat Diària
El Consorci de Museus col·labora en el programa europeu ‘BITE of Art’, per al suport de la creació jove i la integració de l’art contemporani entre la joventut.
Es tracta d’una iniciativa conjunta de diferents institucions i organitzacions culturals provinents d’Espanya, Eslovènia i Sèrbia per a incorporar pràctiques innovadores en l’àmbit de la cultura i formar un camí per a l’accessibilitat de l’art contemporani entre la ciutadania jove.
Al llarg d’aquestes setmanes, el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) mostra, a l’espai D, les exposicions ‘Impulsos de libertad’, de Maria Rosa Aránega, i ‘Llindar’, de Camil·la Lloris, com a resultat d’aquest programa.
Fins al pròxim 3 de desembre, ‘Impulsos de libertad’ rescata i reactualitza una sèrie d’imatges que reflecteixen les formes de reacció, sublevació, resistència, signes de victòries i derrotes en drets socials de diferents temps i llocs d’Europa. Totes se centren en la reivindicació com un gest sense fi a partir d’un ‘impuls de llibertat’.
Segons Maria Rosa Aránega, “activar aquest territori d’accions implica recordar i sensibilitzar-se amb un cert passat de reivindicacions que els poders hegemònics del present voldrien tindre soterrat, invisibilitzat. Com va dir George Didi Huberman: en les sublevacions que han donat lloc als progressos socials que hui gaudim, la memòria crema”.
‘Llindar’, que es podrà veure del 5 al 13 de desembre, proposa un diàleg al voltant de la paraula ‘frontera’ en una era globalitzada. El projecte de la creadora Camil·la Lloris és un retrat coral de les costes mediterrànies i el viatge migratori de diferents persones.
“A un costat i a l’altre de la frontera la terra és idèntica; no canvien les onades, el cel es manté immutable, les costures no es dibuixen en les muntanyes. El llindar és el punt de confluència entre el “nosaltres” i “els altres”, el punt on es determinen els límits dels estats nació i la civilització occidental se separa de “la barbàrie”. Anomenar la diferència suposa un símbol d’identitat: soc el que no soc”, explica la creadora.
‘BITE of Art’ és un programa d’investigació al voltant de la cerca de noves formes de relació dels museus amb les audiències joves. En la línia de la convocatòria ‘Cercles’ del Consorci de Museus per a projectes de mediació cultural per a joves d’entre 14 i 18 anys, la proposta de ‘BITE of Art’ dona suport a la creació artística jove ampliant la franja d’edat fins a 35 anys, la qual cosa permet abordar aquesta investigació des de diferents perspectives, amb projectes que ells mateixos han desenvolupat.
El director del Consorci de Museus i del CCCC, José Luis Pérez Pont, ha destacat “la importància de reconéixer la capacitat crítica de la creació jove i la seua implicació en les problemàtiques actuals com a part activa de la societat, generadora de coneixement i de consciència social”, i ha recordat que “des del Consorci de Museus i el CCCC estem treballant en diferents projectes interinstitucionals i internacionals a través de programes com ‘Cultura Resident’ de residències de creació, o el màster PERMEA de Mediació i Educació a través de l’Art, als quals sumem el projecte europeu ‘BITE of Art'”.
BITE of Art
El programa ‘BITE’ té com a objectiu arribar, com a nou públic d’art contemporani, a joves d’entre 18 i 35 anys, que es comuniquen activament en el món digital i que utilitzen diàriament tecnologies TIC per a satisfer diferents necessitats d’oci i relacionals. El projecte ‘BITE of Art’ està protegit pel programa ‘Creative Europe’ de la Unió Europea, i té una duració de dos anys, amb l’objectiu de desenvolupar i provar un model aplicable a totes les institucions d’art contemporani a Europa, i posar-lo a prova en 3 països (Espanya, Eslovènia i Sèrbia) per a construir un nou públic per a l’art contemporani.