Actualitat Diària
El Museu de Belles Arts de València ha comprat quatre bodegons de Fèlix Lorente (1712-1787) perquè no hi havia obra d’aquest pintor tot i ser un artista valencià i perquè les peces adquirides permeten entendre l’evolució del bodegó valencià des de Yepes i March (ambdós pintors del segle XVII) als artificis de Vitoria i als bodegons i les flors del segle XVIII.
Els quatre bodegons estan tots signats pel seu autor i han sigut comprats amb el preu següent: ‘Bodegó amb raïm’ (3.100 euros), ‘Bodegó amb granada, coloms i escopeta’ (2.500 euros), ‘Bodegó amb melons d’alger’ (2.500 euros) i ‘Bodegó amb taronja, escopeta i pardals’ (2.500 euros).
Aquests quatre bodegons corresponen a la millor producció d’aquest pintor localitzada fins hui. Aquest argument es basa en la senzillesa compositiva, per disposar els objectes en un simple prestatge que ajuda a emmarcar la composició; en la qualitat pictòrica, tant de la versemblança dels objectes (carnositat de les fruites, la brillantor dels metalls, la suavitat de les plomes ), així com una perspectiva correcta, i finalment un fons fosc, que crea un vincle amb la tradició pictòrica naturalista valenciana.
En definitiva, el pintor ens ofereix quatre bodegons en la rica tradició naturalista valenciana de la primera meitat del segle XVII, que sens dubte enriquirà la transició artística del final del segle XVII i la primera meitat del segle XVIII.
Fèlix Lorente (València, 1712 – 1787) va assistir segurament a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Santa Bàrbara (1754) i a la de Sant Carles (1768), i es va formar amb el també pintor valencià Evarist Muñoz en la pintura religiosa i d’història, encara que ha transcendit més com a pintor de bodegons. Les seues composicions són humils i es disposen sobre paisatges irreals o en interiors, preferentment sobre estants com les obres adquirides.
És un pintor la figura del qual està sent redimensionada en l’actualitat per a tornar-li la importància que va tindre durant les dècades centrals del segle XVIII.