Creixen un 50% les propostes per a les residències de creació del Consorci de Museus

585

Actualitat Diària

Els jurats de ‘Cultura Resident’, el programa de residències de creació de la Generalitat, han resolt les 7 convocatòries 2021/2022 per a les 14 residències que es realitzaran al territori valencià i a l’estranger, en una edició en què s’ha incrementat el nombre de propostes presentades, especialment en mediació cultural.

El programa comprén 14 residències a Castelló de la Plana, València i Alacant i en l’àmbit internacional a Santiago de Xile, Lisboa, Praga i Hèlsinki. En total s’han presentat 270 propostes, un 50 % més que en l’edició anterior.

La directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga, ha afirmat que “aquest increment ens permet constatar la consolidació d’un programa de residències que era necessari i que ens està permetent contribuir a la professionalització del sector” i ha destacat que “en el cas de les residències de mediació cultural, que es desenvolupen al Centre del Carme de València, les propostes presentades s’han duplicat respecte a 2020”.

En aquest sentit, el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha recordat “l’impuls que s’està donat des del Consorci de Museus i des del CCCC a la mediació cultural com a eina que permet fer accessible la cultura a tota la ciutadania, al voltant de diverses línies de treball, a més del màster PERMEA de mediació i educació a través de l’art”.

Respecte al perfil dels i les artistes que s’hi han presentat, Pérez Pont ha destacat “l’increment del nombre de col·lectius, així com la diversitat de generacions, amb artistes de llarga i mitjana carrera juntament amb joves creadors que estan desenvolupant ja projectes molt interessants”.

El qüestionament de l’aspecte digital i la pandèmia protagonitzen els projectes seleccionats en aquest 2021. També hi entra amb força l’art sonor i l’experimentació musical com a disciplines de treball; l’oralitat, la paraula i el text com a camp de recuperació i producció; la memòria vinculada als components popular i màgic o les relacions extractivistes i de dany ecològic que travessen el present.

El jurat de la convocatòria per a producció artística, que es desenvoluparà al Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant, a partir de setembre, ha seleccionat, per a les residències de dos mesos, els projectes de Juan Zamora (Madrid) ‘Ophiostoma novoulmi’, sobre una malaltia que afecta els oms, i el projecte d’Estibaliz Murgia (Bilbao) ‘Espacios para subvertir’, sobre la relació de les dones amb l’espai públic. Les residències de quatre mesos les realitzaran Lucía Morate (Alacant), ‘Muntanya desdibuixada’, en referència a la serra del Molinet d’Alacant, i Maria Sainz (La Rioja, establida a València), ‘Pájaros de sol’, sobre turisme i migració.

Les residències d’investigació artística, que es faran al Menador Espai Cultural de Castelló, també a partir de setembre, les realitzaran, per un període de dos mesos, el Colectivo Bosque Anouk (format per Böho i David Feroce, de Saragossa) amb el projecte ‘Ecos de la tierra’, que naix com una simbiosi entre ceràmica, música i arrels historiconaturals; i Azahara Cerezo (Girona), amb ‘Se quema despacio’, un projecte entorn de la virtualitat i els recursos materials extractivistes que la sostenen. Per a les residències de quatre mesos han sigut seleccionats els projectes ‘¡La estafa de la imagen!’, de CM Foundation, Carlos Miguel Sánchez (Càceres), Ana Roca (Santa Cruz de Tenerife) i David Gonher (Salamanca), establits a València, que plantegen una reflexió sobre l’art actual i les xarxes socials; i el projecte ‘En la pell de… La memòria de les dones represaliades a Castelló’, una continuació del projecte d’investigació d’Art al Quadrat (Gema i Mònica del Rey Jordà, Sagunt, València).

Les residències de mediació cultural al CCCC de València acolliran, durant 6 mesos, els treballs ‘Y si ellas no estuvieran. Cartografía sonora de los cuidados en el territorio valenciano’, d’Elena Sanmartín Hernández (Torrevieja, Alacant) i Santiago Fernández Honrubia (Almenara, Castelló), i ‘Moradas textiles para la transicio?n de duelos migratorios’, de Nuria Sofía González en representació de Colectiva Almáciga (València).

Per a les residències de caràcter internacional de producció artística s’ha seleccionat, al Centre Cultural d’Espanya a Santiago de Xile, a partir de juny, el projecte ‘YUPANA’, de Patricia Cadavid (Colòmbia, establida a València), que aplica la tradicional ‘yupana’ andina a la ‘performance’. En HIAP – Helsinki International Artist Programme realitzarà la seua residència, també a partir de juny, Néstor García (València) amb ‘Effort: economy in body movement’, un estudi sobre el cos i els sistemes econòmics de producció capitalista.

En MeetFactory de Praga farà la residència, a partir de setembre, Marla Jacarilla (Alcoi, Alacant) amb el seu projecte ‘Rehearsing On the Background Of The Untold Story’, un estudi sobre l’acceleració de l’aspecte digital en pandèmia.
Finalment, per a la residència de comissariat en Hangar Centro de Investigação Artística a Lisboa s’ha seleccionat el projecte de Carlos Pastor (Mutxamel, Alacant) ‘Fabular é cuidar. Territórios enfeitiçados por afectos’, un projecte curatorial de mapatge de pràctiques artístiques que exploren els rituals màgics d’entaular afectes entre humans i no humans.

El programa ‘Cultura Resident’ ofereix a les creadores o creadors temps, espai, acompanyament i recursos econòmics (amb els honoraris corresponents) per al desenvolupament de projectes artístics, la meitat dels quals estan dirigits a artistes amb lloc de naixement o residència a la Comunitat Valenciana. El programa, coordinat per la Direcció General de Cultura i Patrimoni i pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, compta amb una inversió total de 150.000 euros.

Deixar resposta

Per favor, escriu el teu comentari!
Per favor, escriu el teu nom ací