Es convoquen tres categories: arquitectura, interiorisme i PFC, amb una dotació total de 39.000 euros
Actualitat Diària
Un any més, els Premis Ceràmica d’Arquitectura, Interiorisme i Projecte Fi de Carrera organitzats per ASCER comptaran amb un jurat d’excepció. En aquesta edició presidirà el jurat el prestigiós arquitecte d’origen japonés Kengo Kuma i Javier Villar Ruiz, la seua mà dreta en l’estudi KKAA situat a Tòquio.
La resta del jurat el componen professionals amb una brillant trajectòria en l’àmbit nacional com en l’internacional, i amb un ampli coneixement de l’ús de la ceràmica en l’arquitectura: Jonathan Arnabat, soci fundador de l’estudi Arquitectura-G; l’arquitecta, Izaskun Chinchilla; Daria de Bolet, de l’estudi d’arquitectura Garcés-de Bolet-Bonet, i el reconegut interiorista Lázaro Rosa-Violán.
La XIX edició dels Premis Ceràmica està oberta i poden presentar-se projectes a través de la web www.premiosceramica.com fins al 23 d’octubre en qualsevol de les seues tres categories: Arquitectura, Interiorisme i Projecte Fi de Carrera.
Sobre el jurat
Kengo Kuma (1954, Yokohama) després de completar els seus estudis oficials d’arquitectura a Tòquio, va realitzar dos anys d’estudis de postgrau com a investigador convidat en la Columbia University a Nova York i posteriorment va completar el seu Doctorat a la Tòquio University. En 1990 va fundar a Tòquio el seu estudi, Kengo Kuma & Associates i en 2008 Kuma & Associates Europe a França desenvolupant projectes en més de vint països. L’oficina Kengo Kuma & Associates empra a més de 150 arquitectes a Tòquio i París, dissenyant projectes de divers tipus i escala a tot el món. Kuma ha rebut prestigiosos premis, inclòs el Premi de l’Institut Arquitectònic del Japó, en 2009 va ser nomenat Oficial de l’Ordre de les Arts i les Lletres a França, el Spirit of Nature Wood Architecture Award (Finlàndia), i el International Stone Architecture Award (Itàlia), entre altres.
Javier Villar Ruiz és arquitecte graduat per la Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona. Treballa a Tòquio des de 2004. Com a soci i cap de disseny en Kengo Kuma & Associates (KKAA), ha participat en projectes i concursos internacionals al Japó, la Xina, Sud-est d’Àsia, Europa i Amèrica. Ha encapçalat projectes com el desenvolupament de pavellons culturals en Place Cosandey de EPFL, ha desenvolupat el projecte premiat, conegut com Under One Roof, des de 2012, i acompanya la seua construcció fins a la seua finalització prevista en 2017. Altres projectes en els quals participa actualment es troben el Museu Muskkat (Filipines), l’Estació Internacional de Trens de Susa (Itàlia), la Renovació de la Fàbrica de Drassanes 1862 de Xangai (la Xina), el complex de la Marina de la Ciutat de Busan (Corea del Sud).
KKAA -Kengo Kuma & Associates té com a objectiu dissenyar una arquitectura que fusione naturalesa amb entorn cultural i ambiental, proposant edificis amables i a escala humana. L’estudi es caracteritza per la seua cerca constant de nous materials per a reemplaçar el formigó i l’acer, i cerca un nou enfocament per a l’arquitectura en una societat postindustrial.
La passada edició dels Premis Ceràmica, el projecte Camper Passeig de Gràcia de Kengo Kuma & Associates (KKAA) va ser guardonada amb un esment en la categoria d’interiorisme.
Alguns dels projectes més emblemàtics de l’estudi són: Victoria & Albert Dundee Museum, Hiroshige Camine Museum, la Xina Accademy of Arts i l’Estadi Olímpic Nacional del Japó.
Estudi d’arquitectura amb seu a Barcelona, fundat en 2006 per Jonathan Arnabat, Jordi Ayala-Bril, Igor Urdampilleta i Aitor Fuentes. Es van conéixer mentre estudiaven en la ESARQ-UIC, i on van assistir a la Càtedra Ceràmica de ASCER en un dels seus primers cursos, ara són professors en els departaments de construcció i projectes. El seu treball, que abasta des de les instal·lacions efímeres fins al planejament urbà ha sigut publicat en mitjans nacionals i internacionals. L’equip ha rebut diversos reconeixements i premis, entre els quals destaquen el Premi d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea – Premi Mies van der Rohe a l’arquitecte emergent en 2015, el premi AJAC d’arquitectura en la categoria d’obra construïda en 2014 i el Premi Ceràmica ASCER d’interiorisme en 2013. En paral·lel a la seua activitat professional i docent, dirigeixen l’apartat d’arquitectura de la revista Apartament Magazine, i en 2012 van llançar l’editora de disseny indoors.
Izaskun Chinchilla va estudiar Arquitectura a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Madrid. Es va graduar en 2001, obtenint el premi al millor expedient acadèmic de la seua promoció i una matrícula d’honor pel seu projecte final de carrera. Des de llavors dirigeix el seu propi estudi d’arquitectura.
Amb una destacada labor com a docent, en l’actualitat és professora en la ETSA de Madrid i en l’Institut Empresa de Madrid, i responsable al costat de Carlos Giménez del programa d’estudis “Unit22” a l’Escola d’Arquitectura Bartlett (Londres). Ha exercit com a docent l’Escola Especial de París, i en la Universitat d’Art i Disseny de Ginebra. Ha dirigit Tallers d’Investigació Projectual a l’Escola d’Arquitectura de la Universitat d’Alacant entre 2002 i 2007. Ha sigut professora del Màster de Postgrau en l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya, entre altres. Izaskun Chinchilla participa en nombrosos fòrums sobre arquitectura, destacant aquells sobre el paper de les dones en l’arquitectura. En ells reivindica la compatibilitat entre vida familiar i professional, el punt de vista de gènere en arquitectura i urbanisme i els valors estètics associats a les dones com a nous camps d’oportunitat en l’arquitectura.
La seua obra ha rebut nombrosos premis, destaquen el pavelló Organic Growth (Nova York, 2015), l’estand de Formica per a la fira de cuines SICI 2007 o l’espai vip per a *ARCOMadrid2016 i exposicions com a “Casa: Arbre, Xocolate, Ximenera” en l’Espai per a Arquitectura Lliga (Mèxic DF, 2012) o “Unit 22 Zoetropes” en la Galeria Roca (Londres, 2012). La seua obra construïda de major envergadura fins al moment és la rehabilitació del Castell de *Garcimuñoz a Conca per a instal·lar una mediateca pública.
Doctora en arquitectura amb una tesi en museografia i amb una trajectòria de més de 20 anys és sòcia fundadora de l’estudi Garcés-de Bolet-Bonet fundat en 2011. Convidada en diverses universitats europees, de 2009 a 2014 va ser professora de projectes a Ginebra (HEAD-Hepi). Actualment és professora i coordinadora acadèmica de «Disseny d’espais» en Elisava de Barcelona. Ha dirigit diversos projectes en els últims anys, com l’extensió del Museu Picasso o el Taller per al pintor Arranz Bravo a Barcelona, així com el Palau d’Estrasburg de Justícia a França. Daria de Bolet sempre ha reconciliat la pràctica del projecte amb la seua activitat teòric-crítica. La seua tasca com a comissària d’una exposició d’arquitectura i fotografia, la seua col·laboració amb diverses revistes del sector i les seues publicacions en general donen testimoniatge i suport a la seua activitat docent amb la investigació pràctica del taller. També ha col·laborat amb Goppion, el Technical Museum Laboratory de Milà (Itàlia), productor de vitrines per a la conservació preventiva d’obres d’art.
L’estudi Garcés- de Bolet-Bonet, fundat en 2011 per Jordi Garcés, Daria de Bolet i Anna Bonet integra i continua la trajectòria ja consolidada de Jordi Garcés (Museu Picasso, Pavelló Olímpic de la Vall d’Hebron, Hotel Plaza a Barcelona, Museu d’Art de Navarra, Museu de la Ciència i el Cosmos de Tenerife, entre altres) i inicia una nova etapa de concursos i obres internacionals.
Guanyadors del concurs internacional per a Le site du Prioré en Pully, Lausana, el Palau de Justícia d’Estrasburg, l’Estació Marítima de Siracusa i un complex residencial en Tours, han tingut un èxit crític considerable en els últims anys. El projecte per a les Tres estacions de metro de la línia 9 de Barcelona va ser exposat en la Biennal d’Arquitectura de Venècia 2014, i més endavant va rebre el Premi FAD 2016, i el premi en la categoria d’interiorisme dels Premis Ceràmica ASCER de 2017. El projecte per a l’Estudi del pintor Arranz Bravo ha rebut l’esment d’honor del jurat i el Premi d’Opinió en els Premis FAD 2014.
Aquests treballs més recents són el resultat d’una nova complementarietat professional, tant des del punt de vista generacional com cultural, capaç d’interpretar els desafiaments -conceptuals, tècnics i de gestió de projectes- del nostre present.
Fundador i director creatiu de Lázaro Rosa Violán Studio (Barcelona, 2002), un dels estudis més reconegut en l’actualitat a Espanya, en el qual conviuen professionals de totes les disciplines i nacionalitats, formant un equip compost per arquitectes, interioristas, dissenyadors industrials, dissenyadors gràfics, fins i tot enginyers.
Rosa-Violán va ser destacat en 2013 per Architectural Digest Espanya com el millor dissenyador d’interiors a Europa i per cinqué any consecutiu, ha sigut un dels 100 millors dissenyadors d’interiors a nivell mundial per la Architectural Digest col·leccionistes de França. El seu estudi ha patit un creixement espectacular, desenvolupant projectes a nivell nacional i internacional, amb projectes en més de 40 països i desenvolupant tot tipus de projectes: hotels de luxe, hotel boutiques, grans resorts, tot tipus de restaurants, i fins i tot espais de retail.
Els Premis Ceràmica
Els Premis Ceràmica compten amb una dotació total de 39.000 € i es divideixen en tres categories. Les dos principals, Arquitectura i Interiorisme, es premien amb 17.000 € cadascuna. A més, el jurat pot atorgar esments especials en qualsevol d’aquestes categories. La tercera categoria, Projecte Fi de Carrera, va dirigida a estudiants d’arquitectura, i està dotada amb 5.000€. En les tres categories, tant els participants com les obres poden ser nacionals o internacionals i l’únic requisit és que les obres incloguen el projecte incloga ceràmica espanyola en la part formal Tota la informació d’aquesta XIX edició, les bases i la fitxa per a registrar les candidatures estan accessible des de www.premiosceramica.com
En edicions anteriors han exercit com a presidents del jurat altres destacats professionals com Jacob van Rijs, Jorge Silvetti, Iñaki Ábalos, Emilio Tuñón, Manuel Gallego, Juan Navarro Baldeweg, Alberto Campo Baeza, Gonçalo Byrne, William J.R. Curtis, Terence Riley, Eduardo Souto de Moura, Carlos Ferrater, Luís Moreno Mansilla, Patxi Mangado, Guillermo Vázquez Consuegra, Mathías Klotz, Benedetta Tagliabue i Víctor López Cotelo.
Els Premis compten en aquesta edició amb el suport de ICEX España Exportació i Inversions i Endesa.
Calendari i enviament de proposades
Data límit de lliurament: 23 d’octubre de 2020.
Fallada jurada: setmana 23 novembre
Lliurament guardones: *CEVISAMA 2021
Bases i registre candidatures: www.premiosceramica.com // premios@ascer.es